UNITAT 7

 

Arribam a l'equador del temari i veurem una tipologia textual que lliga amb la que estudiàrem a la unitat 5 (la convocatòria de sessió) perquè ara farem l'acta de sessió i de reunió, documents estrella del llenguatge administratiu. 

A continuació, tractarem l'ordre dels elements. Aquest apartat és molt important perquè els textos administratius es caracteritzen per ser clars i precisos. Això vol dir que ens hem de fixar en l'estructura de les frases, que és aquesta: subjecte + verb + CD + CI + altres complements.


De connectors, també n'estudiarem, tot i que més endavant continuarem aprofundint en aquest tema. Hem de tenir en compte que, igual que l'ordre dels elements, els connectors ens ajudaran a fer el text més clar i, sobretot, ordenat.

 


També veurem la puntuació, qüestió que a la unitat anterior ja havíem estudiat. Però en aquesta ocasió ens centrarem en el guió, el parèntesi, els claudàtors i en alguns altres usos puntuals.

 

Com veis, en aquest tema no hi ha vídeos.

 

 

APUNTS, EXERCICIS I SOLUCIONS
07. Unitat 7 (2020) APUNTS.pdf
Documento Adobe Acrobat 2.0 MB
07. Unitat 7 (2020) EXERCICIS + SOLUCION
Documento Adobe Acrobat 2.6 MB

 

ASPECTES DESTACABLES SOBRE L'ACTA DE SESSIÓ:

 

Agafau l'exemple de l'acta de sessió i fixau-vos en tot això:

 

- Nom del document: "acta DE sessió", no "acta DE LA sessió".

- Els títols dels apartats no duen punt final.

- Caràcter, sempre en masculí "ordinari o extraordinari". Mai "ordinària o extraordinària".

- "Horari", no "hora": implica una hora d'inici i una d'acabament SEMPRE.

- Manteniu el mateix gènere per al president i el secretari durant tot el document. Ho dic perquè és fàcil equivocar-se escrivint "president" i en la fórmula final referir-se a aquesta persona com a "presidenta" = error de coherència.

- El primer punt de l'ordre del dia d'una sessió ordinària SEMPRE s'ha de redactar com a l'exemple. NO ES POT ALTERAR.

- El darrer punt és "torn obert de PARAULES", no de "paraula".

- Els títols de cada apartat del desenvolupament de la sessió no duen punt final i s'han de redactar EXACTAMENT igual que en l'ordre del dia. NO ES PODEN ALTERAR.

- El desenvolupament de la sessió es redacta en present d'indicatiu, tot i que es relatin uns fets ja esdevinguts. 

- El tractament de respecte dels assistents en el desenvolupament de la sessió és "senyor" o "senyora", sempre desenvolupat (no abreujat). Recordau que els tractaments de respecte van en minúscula quan es desenvolupen i en majúscula quan van abreujats.

- Alerta amb les preposicions: el complement directe NO du preposició mai*. Per tant: "La senyora Costa informa ELS membres...", no "ALS membres".

- El torn obert de paraules pot contenir informació sobre intervencions, si n'hi ha hagut sobre aportacions no previstes en l'ordre del dia inicial, o no, si les persones assistents no tenen res a dir.

- Notau que hi ha dues formes per consignar els acords. 

- Quan hi ha més d'un acord, en cas que es consignin com un apartat independent (exemple pàgina 10), s'han d'enumerar.

- Per enumerar apartats, sempre ho feim de la mateixa manera (les altres formes que se us ocorrin són INCORRECTES):

1. 

2. 

3. 

- No oblideu la fórmula final, sempre INALTERABLE: aixecar la sessió vol dir acabar, i estendre acta vol dir redactar.

 

* COMPLEMENT DIRECTE AMB PREPOSIÓ A:

 

En alguns casos, el CD pot anar precedit de la preposició a:

 

1. Quan és un pronom personal fort (mi, tu, ell, ella, nosaltres, vosaltres, ells, elles, vós, vostè, vostès, si).

 

Us ha vist a vosaltres.

 

 

2. En casos de reciprocitat.

 

Es miraven l'un a l'altre.

 

 

3. En casos d'ambigüitat.

 

El València es classificarà si guanya a l'Arsenal. (sense preposició, la frase canviaria totalment de significat: El València es classificarà si guanya l'Arsenal)

 

 

4. És admissible davant dels pronoms tothom, tots i ningú.

 

Ja han saludat (a) tothom. Els van trobar (a) tots reunits. No vol (a) ningú.